O incursiune in cariera campionului Sorin Traistaru!
MSPORT1.COM: Ce a determinat pasiunea ta pentru sporturile cu motor? Ai facut Karting, Motociclism Viteza insa lumea te stie pentru performantele din Supermoto.
Sorin Traistaru: Pasiunea pentru motoare in general a prins la mine de cand eram mic si tatal meu ma ducea la gradinita pe o motocicleta Mobra. Era perioada comunista cand nu existau prea multe alternative… Tin minte ca mama avea o masina de cusut iar eu ma jucam la pedala, acela a fost primul meu “bolid”! Apoi la 9-10 ani am inceput Kartingul, asta prin 1986, iar dupa anul de debut am si castigat titlul national la categoria mea.
MSPORT1.COM: Puteai aborda usor sporturile cu motor pe atunci? Acum sa practici Karting nu e prea ieftin…
ST: Da, se intra usor, era acel program la Palatul Pionierilor, trebuia doar sa te inscrii. In Arad aveam si Kartodrom la Padurice, se tineau etape nationale. Materialul de concurs nu era foarte dezvoltat, dar exista posibilitatea de a practica. In anul in care am obtinut eu titlu am avut etape la Sibiu, la Alba Iulia si ultima a fost la Navodari.
MSPORT1.COM: Dupa 1989 ai continuat in Karting?
ST: Am incercat sa continui insa… programele sustine de Stat au inceput sa se dezintegreze. Kartodromul a fost lasat sa cada in paragina. La 14 ani trebuia sa ajung la unul din cluburile de referinta ale Municipiului si sa concurez la o clasa superioara dar… nu s-a mai intamplat. In schimb la Kartodrom veneau cei de la sectia de Motociclism si dupa ce terminam cu kartul ma duceam sa ma uit la ei. Asa am intrat in cercul lor iar pasul catre moto a venit drept consecinta.
MSPORT1.COM: Cand a fost prima cursa oficiala pe o motocicleta pentru tine?
ST: Daca nu ma insel prin 1992 am urcat pe celebra Mobra Hoinar de 50 cmc. Dupa un an de debut mai putin reusit pentru ca motorul nu era pregatit cum trebuia, am luat titlul la clasa.
MSPORT1.COM: Dupa 50 cmc?
ST: Nu am avut o progresie normala in motociclismul viteza pentru ca si aceasta era afectat de aceleasi probleme ca si Kartingul, nu mai exista sustinere si nici infrastructura. Practic de multe ori ne atrenam in zone publice, fara trafic. Am trecut direct peste 125 cmc si 250 cmc ajungand sa pilotez o Yamaha de 350 cmc in Campionatul National dar aveam si un Kawasaki de la sfarsitul anilor ’80 de 1000 cmc! Din pacate aventura mea in motociclismul viteza s-a terminat prematur.
MSPORT1.COM: Ce s-a intamplat?
ST: Prin 1994-1995 eram “in carti” pentru un loc la clubul sportiv Steaua Bucuresti, la ramura lor moto. Trebuie sa plec la Bucuresti sa efectuez si stagiul militar la ei insa in drum spre Aeroportul din Arad am avut un accident de motocicleta destul de grav si asa acea sansa nu s-a mai materializat. Primisem sponsorizare o Honda CBR de 750 cmc care era o motocicleta moderna fata de Kawasaki-ul pe care eram obisnuit sa merg, alt comportament si tinuta de drum si… s-a intamplat. In fine, m-am refacut, am continuat inca vreo doua sezoane la Viteza insa deja ma reorientam spre alte discipline, precum motocross-ul.
MSPORT1.COM: Asadar ai alergat si la Motocross?
ST: Nu oficial, nu in Campionatul National. Am inceput sa alerg cu prietenii in evenimente private, insa la inceputul anilor 2000 un pilot german a introdus si la noi Supermoto si m-am decis sa alerg la acea disciplina in schimb. Mi-a placut mai mult in plus era si ceva nou! Am incercat si putin Enduro, ieseam in natura cu motocicletele. Si acum, cand gasesc timp, mai particip la diverse Cupe de Enduro cu mare placere!
MSPORT1.COM: Cum a fost primul sezon la Supermoto?
ST: In intervalul 2004-2005 s-au tinut primele etape, eram, acum ca stau si imi reamintesc, la un nivel primitiv. Nu aveam o tehnica de pilotaj adecvata, materialul de concurs era incropit, nu aveam pneuri de Supermoto. Tin minte ca la inceput erau Gagyi Peter si Florian Pop care mergeau foarte tare! Apoi, in timp, si noi tinerii am reusit sa ridicam nivelul si sa ii ajungem. Am avut sansa de a ma adapta relativ usor, deoarece aveam un pic de experienta in motocross, enduro si viteza.
MSPORT1.COM: Asadar ai inceput in Karting, ai trecut la Motociclism Viteza ca in cele din urma sa ajungi la Supermoto. Esti un pasionat al sporturilor cu motor si in afara pistei, urmaresti la TV, ai vreun favorit?
ST: Eram si inca sunt innebunit dupa tot ce insemna motorsport. Formula 1, MotoGP ce prindeam la TV urmaream. Piloti favoriti raman Ayrton Senna in Automobilism, un pilot complet si un caracter, iar la Motociclism am ramas fanul lui Valentino Rossi si a lui Mick Doohan.
MSPORT1.COM: In prezent ai in palmares titluri de Campion National la Supermoto in 2011 si 2012 cat si un loc 3 in Campionatul European la Clasa SOpen. Cum simti disciplina raportat la pilotii din alte tari (Bulgaria, Turcia, Slovenia)?
ST: Este un alt nivel in Turcia, Bulgaria, Slovenia, un nivel superior! Cat despre tari precum Spania sau Italia nici nu are rost sa pomenim, acolo motociclismul rivalizeaza cu fotbalul. Consider ca tarile din jur investesc mai mult, inclusiv in motociclism si e logic sa fie peste noi. Acolo insa si oficialitatile au o alta implicare, toti factorii relativi la sport se implica altfel…
MSPORT1.COM: Prezentul si viitorul lui Sorin Traistaru?
ST: Prezentul e clar, incerca sa imi apar titlul si avem la finalul lunii Septembrie la Arad o etapa de Supermoto. Viitorul nu e la fel de clar, chiar ma gandeam sa renunt poate, deoarece investitia intr-un sezon e foarte mare, spre exemplu o pereche de pneuri noi de Supermoto costa undeva la 400-500 euro. Cred ca asta spune tot! Eu am facut acest sezon, inclusiv Campionatul European cu un buget taiat la maxim, am acelasi KTM 450 SMR care, desi il intretin foarte bine, materialul are o oboseala in el pe care nu o mai scoti. Voi vedea in 2014 ce sponsori si ce buget pot atrage, ramane o discutie deschisa.
MSPORT1.COM: Asadar Supermoto e o disciplina mai scumpa decat Motocross-ul?
ST: Absolut, e mai scump, insa e ceva mai ieftin decat Viteza pe circuit.
MSPORT1.COM: Cum vezi viitorul disciplinei Supermoto in Romania, daca tu ca si campion al seriei ai probleme financiare?
ST: Sincer, acest sport il vad la noi terminat. Adica nu vad un viitor clar, nu exista o promovare decenta a sa si fara o concurenta intre organizatorii de etape nu vad cum sa il ridicam. Nu vreau sa intru in nici o polemica, insa nu toti factorii care ar trebui sa fie parte din acest proces de promovare se implica asa cum trebuie. Parerea mea ca va fi greu de mentinut disciplina in viata, desi eu ma zbat, am participat si la Cupe private in diverse locatii din tara, unde gasim pasionati care sa vina la pista. Interes ar fi.
MSPORT1.COM: Iar la nivel mondial, care sunt cei mai buni piloti de Supermoto? Dar cea mai buna motocicleta?
ST: Mauno Hermunen si fratii Chareyre cred ca sunt top 3. La constructori nu putem vorbi de standarde pentru ca totul e dus la extrem, la nivelul mondial. Practic acele motociclete sunt niste prototipuri, totul e modificat fata de serie. Pilotii de la acel nivel, care sunt cooptati de uzine, merg foarte bine si dezvolta impreuna cu inginerii si mecanicii acele motociclete exact ca si o haina care e croita dupa om.
MSPORT1.COM: Ce este o motocicleta de Supermoto? Multa lume nu stie! Exista si varianta de strada sau e un motor exclusiv de curse?
ST: Este o motocicleta derivata din cele de Enduro, insa are roti mai mici si mai late pentru asfalt. Este o motocicleta de mers prin oras, dezvolta viteze considerabile si acesta, iar oricine isi poate achizitiona una. Sigur ca e diferita fata de cele sport spre exemplu. La fel ca la masini si la moto sunt foarte multe motoare de nisa. (msport1.ro)